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명소
과천8경
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무동답교
과천나무꾼놀이
줄다리기
석전대제
원소절
도당제
보부상 두령뽑기
게 줄다리기
구전설화
민담
민요민담녹취록
과천나무꾼놀이는 나무꾼들이 나무를 하러가거나 팔러가면서 행하던 놀이로서 현재 과천시에서 지역문화로 육성하여 지방문화재 지정까지 추진할 계획이 있는 지역의 고유한 민속놀이이다. 
지금은 전국에서 가장 살기 좋은 도시인 과천이 생계유지를 위해 ‘과천땔나무’ 라는 용어가 생길정도로 빈곤한 시절이 있었다. 겨울철이 되면 나뭇짐을 지게에 지고 여우고개 (남태령)를 넘어가는 나무꾼들의 행렬이 끊이지 않았다고 한다. 생업이라는 것은 그 지역의 자연환경과 밀접하게 관련이 있
게 마련인데 과천 역시 경지가 협소하고 토질이 척박하여 논농사가 발달하기에는 부적당하여 산과 관련된 다른 부업이 발달할 수 밖에 없었다. 
그 중에서도 특히 땔나무를 하여 서울에 파는 것은 중요한 생업의 하나였다. 다른 지역의 민속놀이가 생업과 밀접한 관련이 있듯이 과천지역의 민속놀이도 생업과 관련된 민속놀이가 발달하였다. 과천지역의 중요한 생업이 땔나무를 파는 것이었기 때문에 자연스럽게 그것과 관련된 민속놀이가 발달하게 된 것이다. 이렇듯 과천나무꾼놀이는 삶의 생계수단이 생활의 변화로 인해 그 원형을 잃고 놀이로 전승되어 다만 과천노인들의 입에서 입으로 전승되어 왔을 뿐이었기에 이곳 많은 사람들은 과천지역의 고유한 문화유산인 나무꾼놀이가 발굴, 복원되기를 바라고 있었다.
Woodsman by woodsman wood Gwacheon ready for play, or play as haenghadeon Starting to sell in the local culture here in Gwacheon, the local customs and cultural assets to develop a regional plan to promote is a unique folk games. Now the most liveable city in the nation to maintain a living Gwacheon, Gwacheon firewood, during the term result was poor enough. This is getting to be winter namutjimeul Fox Hill (namtaeryeong) had to be a trick ending procession of woodsman. Walks of life in the natural environment that is closely related to having a Maryeon it's a narrow Gwacheon heights and also the soil cheokbak nonnongsa the mountains associated with the development of inadequate hagieneun could develop the other was forced to the sideline. Among other things, for firewood and sell it to Seoul, was one of the major breadwinner. Other areas in Buckinghamshire and is closely related to the occupation, as in Gwacheon the development of Buckinghamshire Buckinghamshire was also associated with walks. Gwacheon area of selling firewood is the major breadwinner because naturally it became associated with the development will Buckinghamshire. As such the game of life, livelihood Gwacheon woodcutter life lost due to changes in the circle to play the old mouth to mouth Gwacheon jeonseungdoeeo jeonseungdoeeo just arrived here, many people just eotgie Gwacheon area plays a unique cultural heritage woodsman the excavation, was to restore hope



果川木こり遊びは木こりたちが木をハロがかパーラー仮面書行った遊びとして現在果川市で地域文化で育成して地方文化財指定まで推進する計画がある地域の固有した民俗遊びだ.
今は全国で一番住みやすい都市の果川が生計維持のために 'グァチォンテルナム' という用語がセングギルゾングドで貧困な時代があった. 冬季になればナムッジムを背負子に至高狐峠 (南泰嶺)を移る木こりたちの行列が絶えなかったと言う. 生業というのはその地域の自然環境と密接に関連がイッ蟹用意なのに果川も境地が狭小だ土質が不毛で油気がなくて稲作が発達するには不適当で山と係わった他の副業が発達するしかなかった.
その中でも特に薪をしてソウルに売ることは重要な生業の一つだった. 他の地域の民俗遊びが生業と密接な関連があるように果川地域の民俗遊びも生業と係わる民俗遊びが発達した. 果川地域の重要な生業が薪を売ることだったから自然にそれと係わる民俗遊びが発達するようになったのだ. このように果川木こり遊びは生の生計手段が生活の変化によってその原型を失う遊びで伝え受け継がれたが果川年寄りたちの口コミで伝え受け継がれただけだったからこちら多い人々は果川地域の固有した文化遺産である木こり遊びが発掘, 復元されるように願うあった.