과천의 역사
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명소
과천8경
기타문화재
무동답교
과천나무꾼놀이
줄다리기
석전대제
원소절
도당제
보부상 두령뽑기
게 줄다리기
구전설화
민담
민요민담녹취록
우리 나라에 ‘유교’가 언제 전해졌는지 정확한 기록은 없지만 고구려 때였을 것으로 추측하고 있다. 신라에서는 당에 갔던 사신이 당의 최고 교육기관인 국학에서 거행되는 석전의식을 보고 와서 신라에도 학교를 세우고 똑같이 석전의식을 지냈다고 한다. 고려시대에는 성균관(나라에서 운영하는 최고의 교육기관으로 국자감이라고도 하였음)에 대성전(석전을 올리는 사당)이 세워지자 왕이 직접 그곳에 행차하여 성대하게 석전을 올리기도 하였습니다. 조선시대에 이르러 성균관을 새로 짓고 대성전에 공자를 비롯한 훌륭한 스승들의 위패를 모셨으며, 매년 봄과 가을 두 차례에 걸쳐 석전을 올렸다. 지금도 봄(음력 2월)과 가을(음력 8월)에 날짜를 정해 두고 석전을 올리고 있다. 
공자의 생각과 지식을 정리한 유교의 기본정신은 충(忠)과 효(孝)라고 간추려 말할 수 있다. 석전은 유교를 만든 공자를 으뜸으로 모시고 드리는 제사이므로 이는 곧 공자의 학문과 생각을 배우고 따른다는 뜻과 같다. 그러므로 석전대제를 올리면서 우리 조상들은 나라에 충성하고 부모님께 효도하는 마음을 길렀습니다. 이러한 정신이 바탕이 되어 우리 민족은 어떠한 시련이 닥쳐도 굴복하지 않고 굳건히 역사를 이어왔던 것이다. 
이렇게 우리 조상들의 정신적 버팀목이었던 석전대제는 지금도 옛 모습 그대로 서울의 성균관대학에 있는 명륜당에서 거행되고 있으며, 지방에서는 향교에서 주관하고 있다. 매년 2월과 8월 과천향교에서 한복으로 단장한 유생들이 복잡한 절차에 따라 제를 지내는 모습은 경건한 전통문화를 느끼게 한다.

석전대제는 중요 무형문화재 제85호로 지정되어 나라의 보호를 받고 있다.

 

In our country 'Confucian' when jeonhaejyeot not know the exact history of Goguryeo must've speculate. Silla in the party's top educational institution accredited party went on Korean Studies held in Shilla come to see that awareness seokjeon school to establish exactly seokjeon awareness'm okay. Consider the Sungkyunkwan age (highest in the country to operate as an educational institution referred Has Gukjagam) in the basilica (seokjeon different shrines) built this split coming to the king himself there also has been raising a grand seokjeon. By the new building in the Joseon Dynasty, Sungkyunkwan, including Confucius, a great mentor to the basilica of mosyeoteumyeo tablets, every spring and fall seokjeon raised on two separate occasions. Now the spring (Lunar February) and autumn (the 8th lunar month) and up to date is determined based seokjeon. Confucius' thoughts and knowledge of the fundamental spirit of Confucianism compiled insect (忠) and Efficiency (孝) he can tell counterpoint. Confucius and Confucianism created a seokjeon eutteum telling me as a sacrifice so that the study of Confucius and thinking about learning to follow the same means. Therefore, raising seokjeondaeje loyal to their country and our ancestors and filial piety to parents that were bred mind. This spirit is the foundation of our nation does not surrender no matter what trials have been year to consolidate the history. This was a cornerstone of our ancestors seokjeondaeje mental still see the same old, Sungkyunkwan University of Seoul, is being held at the myeongryundang, Hyanggyo in the region are organized. Gwacheon Hyanggyo August every year in February in costume refurbished complex process, depending on the phone, spend yusaeng like to feel like a pious tradition and culture. Seokjeondaeje the Important Intangible Cultural Property No. 85 is designated as the country has been protected.



我が国に '儒教'がいつ伝わったのか正確な記録はないが高句麗の時だったので推測するある. 新羅では党へ行った使臣が唐依最高教育機関である国学で挙行される夕奠意識を見てわで新羅にも学校を建てるまったく同じく夕奠意識を執り行なったと言う. 高麗時代には成均館(国で運営する最高の教育機関で国子監とも言ったら)に大成殿(夕奠をあげる祠堂)がセウォジザ王が直接その所にお出ましして盛大に夕奠をあげたりしました. 朝鮮時代に至る成均館を新たに建てる大成殿に孔子を含めた立派な師匠たちの位牌が仕えたし, 毎年春と秋二度にかける夕奠をあげた. 今も春(旧暦 2月)と秋(旧暦 8月)に日付を決めておく夕奠をあげるある.
孔子の考えと知識を整理した儒教の基本精神は虫(忠)と孝(孝)と取りまとめる言える. 夕奠は儒教を作った孔子を最高で仕える差し上げる祭祀なのでこれはすなわち孔子の学問科考えを学ぶよるという意味のようだ. だから釈奠大祭をあげながら私たちご先祖は国に忠誠するご両親に親孝行する心を育てました. このような精神が土台になる我が民族はどんな試練がうるさいも屈服しない堅固に歴史を続いて来たのだ.
こんなに私たちご先祖の精神的しんばり棒だった釈奠大祭は今も昔の姿そのままソウルの成均館大学にある明倫堂で挙行されるあり, 地方では郷校で主観するある. 毎年 2月と 8月果川郷橋で韓服に飾りつけた儒生たちが複雑な手続きによって制を勤める姿は敬虔な伝統文化を感じらせる. 釈奠大祭は重要無形文化財第85号に指定される国の保護を受けるある.